Od dnia 1 lipca 2013 r. czeka nas wszystkich prawdziwa śmieciowa rewolucja. Jej podstawą jest nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nad którą Sejm Rzeczypospolitej Polskiej rozpoczął prace w roku 2011. Zmiany te nałożyły na rady gmin obowiązek uchwalenia szeregu uchwał, które zgodnie z nową ustawą będą regulowały zasady gospodarki odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomościach.


Rada Gminy Brok podjęła następujące uchwały:

1) uchwała nr XIX/110/2012 z 28 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brok.
2) uchwała nr XIX/111/2012 z 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik określonej pojemności.
3) uchwała nr XIX/112/2012 z 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
4) uchwała nr XIX/113/2012 z 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości.
5) uchwała nr XIX/115/2012 z 28 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Konsekwencją zmian w prawie zainicjowanych przez Sejm Rzeczypospolitej są nowe obowiązki nałożone zarówno na samorządy jak i na mieszkańców:

1. Wprowadzone zostały deklaracje o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które muszą wypełnić właściciele nieruchomości (pojęcie to obejmuje w tym przypadku współwłaścicieli i użytkowników wieczystych) znajdujących się w granicach administracyjnych gminy. Obowiązek ten powinien być zrealizowany do dnia 31 marca 2013 r. lub w terminie 14 dni od zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie obowiązku uiszczania opłat lub mających wpływ na wysokość opłaty.

2. Każdy mieszkaniec gminy, posiadający samodzielną umowę z firmą wywozową, powinien pamiętać o rozwiązaniu tej umowy z dniem 30 czerwca 2013 roku. Ponadto nowelizacja ustawy stanowi, iż mieszkańcy nie będą samodzielnie podpisywać umów z podmiotami realizującymi zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Zadanie to zgodnie z wolą ustawodawcy przejmie Gmina, która w drodze przetargu wybierze firmę odbierającą i odpowiednio zagospodarowującą odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy.

3. Dla właścicieli nieruchomości stale zamieszkałych wprowadzone zostaną miesięczne opłaty za odbiór odpadów, które należy wpłacać w kasie Urzędu Gminy lub na konto bankowe Urzędu w terminach odpowiadających terminom płatności podatku od nieruchomości tj. do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Obecnie Rada Gminy podjęła uchwałę, w której ustalono stawki za odbiór odpadów odpowiednio 35,00 zł za odpady niesegregowane i 20,00 zł w przypadku segregowania odpadów od jednego gospodarstwa domowego. Mając jednak na uwadze, iż w dniu 5 marca 2013 r. wejdzie w życie kolejna nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadzi szereg zmian w gospodarce odpadami, Burmistrz Gminy przedstawi Radzie Gminy propozycję zróżnicowania stawki za odbiór odpadów, w zależności od ilości osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego. O podjętych przez Radę Gminy decyzjach w sprawie opłat będą Państwo na bieżąco informowani.

4. Miesięczne opłaty będą dotyczyć również nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne w tym m.in budynków letniskowych. W tym przypadku uwzględniana będzie ilość miesięcy, kiedy budynek jest wykorzystywany, oraz ilość i wielkość pojemników na śmieci. W przypadku odpadów niesegregowanych i pojemnika 120 l stawka wyniesie 20,00 zł, przy pojemniku 240 l wyniesie ona 40,00 zł. Oczywiście w przypadku segregowania odpadów stawka ta będzie niższa i wyniesie odpowiednio 10,00 zł za pojemnik 120 l i 20,00 zł za pojemnik 240 l.

5. Częstotliwość zbierania wydzielonych frakcji odpadów segregowanych jest planowana w cyklach miesięcznych, a odpadów zmieszanych w cyklach dwutygodniowych. Szczegółowy harmonogram zostanie ustalony na etapie procedury przetargowej tj. wyboru firmy świadczącej usługi wywozu nieczystości.

O kolejnych zmianach będziemy się starali informować mieszkańców gminy na bieżąco na naszej stronie internetowej www.brok.pl

Do pobrania:

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi